České Budějovice 10. 10. 2023 - Budějovický Budvar žije svým posláním šířit slávu a radost z poctivého českého piva. A proto se letos vůbec poprvé ve své historii vydal vařit typický český ležák i za hranice České republiky. Výsledkem je spolupráce se třemi zahraničními pivovary, díky které vznikla piva Czech Mates, OK, Czech! a #Yearofthelager.
Budějovický Budvar se letos poprvé ve své historii vydal vařit typický český ležák za hranice naší země. Konkrétně do Velké Británie, Německa a Dánska, kde ve spolupráci s pivovary Thornbridge, Brlo a Mikkeller vznikla piva Czech Mates, OK, Czech! a #Yearofthelager. Ta jsou dostupná na vybraných exportních trzích.
„Jako národní pivovar se i na našich exportních trzích řídíme motem šířit slávu a radost z poctivého českého, a proto jsme spustili novou platformu Partnership Brewing (v překladu Partnerské vaření), kdy vaříme poctivý český ležák s renomovanými zahraničními pivovary. Zachováváme při tom tradiční postupy vaření českého ležáku, jako je rmutování a dlouhá doba zrání. Popularita prémiového ležáku ve světe roste a my věříme, že se nám tímto přístupem povede lépe ustanovit jasnější pravidla a atributy, které by právě prémiový a poctivý český ležák měl mít. Pomáháme tak budovat nejen celou kategorii, ale i image pivovaru a našeho ležáku ve světě,” uvedl manažer exportního marketingu Budějovického Budvaru Ivan Seleštianski.
Jako první se Budvar v letošním roce vydal do uznávaného britského pivovaru Thornbridge a pod dohledem sládka Adama Brože se podílel na uvaření piva Czech Mates. Jedná se o 4,8% ležák českého typu, jemuž místní suroviny z oblasti Derbyshire Dales a měkká voda z Peak District propůjčují unikátní chuť. Další zastávkou projektu Partnership Brewing byl pak berlínský řemeslný pivovar Brlo. Výsledkem této spolupráce je 4,6% ležák českého typu s názvem OK, Czech! Třetí spolupráce směřovala na sever, konkrétně do dánské Kodaně, kde sídlí renomovaný řemeslný pivovar Mikkeller. V něm sládci národního pivovaru Adam Brož a Petr Košin společně s týmem Mikkelleru vyladili recepturu 4,6% ležáku, který dostal název #Yearofthelager.
„Ta zkušenost se všemi zahraničními pivovary byla opravdu skvělá, spolupráce nás bavila, a navíc podporuje i myšlenku, že dává smysl kombinovat různé pivní kultury. Sdílením informací a pokusy o nová piva se naše radost z pivovarství násobí a je to také cesta, jak ukázat světu, že český ležák je kategorie velmi zábavná a rozhodně není nudná. Povedlo se nám skombinovat zkušenost s vařením českého ležáku s použitím lokálních surovin typických pro danou oblast, ve které se pivovar nachází. To je jedinečný počin,“ poznamenal sládek Budějovického Budvaru Adam Brož.