České Budějovice, 6. prosince 2021 – Národní pivovar Budějovický Budvar testoval v rámci dálkové přepravy během letních měsíců tahače, které nabízejí ve svém portfoliu pohonných jednotek alternativní palivo LNG. Budvar chce zapojením do programu Lean & Green nejen snížit svou uhlíkovou stopu, ale také minimálně udržet náklady na distribuční logistiku.
Testování používání alternativních paliv proběhlo v rámci programu Udržitelnost, který je součástí interní strategie Budějovického Budvaru 20-30, ve kterém si národní pivovar vytyčilmimo jiné snížení produkce CO2 do roku 2030.
„Snižování uhlíkové stopy je jedním z 5 pilířůnaší firemní strategie enviromentální udržitelnosti. Budvar je velkým exportérem piva, pivo vyvážíme do více než 70 zemí světa a naším cílem je uhlíkové emise na cestě našeho ležáku k zákazníkům redukovat. Tento pilotní projekt je prvním krokem na této cestě,“ říká Robert Chrt, ředitel pro strategii a business development Budějovického Budvaru.
Testování tahačů s alternativním palivem LNG probíhalo v Budějovickém Budvaru v období 31. května až 30. července 2021. Testovaly se celkem tři značky tahačů a to na vytipovaných trasách v Německu, kam Budějovický Budvar několikrát týdně distribuuje své produkty. Do testování sezapojili řidiči, kteří dobře znají profil trasy a destinaci zaváží pravidelně.Vytížení tahače bylo po celou dobu testování konstantní.
Připoužívání tahače s alternativním palivem LNG se oproti použití palivaDiesel jedná při nájezdu 150 000 km o úsporu -10,98 tun CO2.
„Z hlediska plnění našich cílův udržitelnosti je pro naší distribuci aktuálně k dispozici pouze LNG na dlouhé trasy primární přepravy a CNG pro sekundární přepravu na kratší vzdálenosti. Dalším alternativním pohonům na elektrickou energii nebo vodík sebudeme věnovat v dalších letech. Testování všech tahačů na pohon LNG splnilo naše očekávání a nasazení na vytipované trasy do Německa se z provozního hlediska osvědčilo. Naše aplikace tohoto druhu paliva do budoucna pro Budvar Expresy je vhodná po stránce udržitelnosti. Ekonomická bilance vyšla z testování neutrálně v porovnání mezi konvenční motorovou naftou a alternativním palivem LNG. Pro rozšíření tohoto druhu pohonu ve flotilách dopravců do budoucna by bylo zapotřebí získání podpory na nákup tahačů a dalších úlev odmýtných poplatků v následujících letech. Budějovický Budvar v příštím roce získaná data z testů tahačů pilotně ověří dlouhodobým provozem s jedním tahačem na LNG,“ dodává k výsledkům testování Transport & Fleet manager Budějovického Budvaru Vojtěch Lechner.
Evropský program spolupráce Lean & Green je určený společnostem, které chtějí dosáhnout zvýšení efektivity při současném sníženíemisí CO2 produkovaných jejich logistickými aktivitami. Program Lean& Green byl spuštěn v Nizozemí v roce 2008 s podporou vlády v podobě dobrovolného závazku firem snížit emise skleníkových plynů / CO2 voblasti logistiky. Jde o společnou iniciativu na podporu udržitelné dopravy tím, že pomáhá společnostem snížit emise skleníkových plynů při současném zvýšení ziskovosti. Lean & Green je koncipován jako závazek společností snížit minimálně o 20 % emise CO2 po dobu následujících 5 let. Společnosti, které prokáží, že aktivně pracují na zlepšení jejich udržitelnosti získávají ocenění (počínaje „Lean & Green Award” až po „Lean & GreenStar”). Akční plány společností a průběžné výsledky jeho plnění prochází nezávislým auditem. Zapojené společnosti jsou povinny podávat zprávy o jejich snížení emisí dvakrát ročně.