Dne 8. 11. 2013 byly ve Vyškově zveřejněny výsledky jediné spotřebitelské pivní soutěže v České republice. Sdružení přátel piva (dále jen SPP) vyhlásilo nejlepší piva, pivovary a pivovarské osobnosti roku 2013 celkem ve 12 kategoriích. Hodnocení je dvoukolové. V prvním kole může každý člen SPP v každé kategorii udělit až tři hlasy. Piva, která se umístí v anketě na prvním až třetím místě, hodnotí ve druhém kole členové Pivního sněmu a předsednictva SPP formou anonymní odborné degustace. Veškeré vzorky zakupuje SPP v obchodní síti.
V prestižní kategorii „Pivovar roku“ letos zvítězil Budějovický Budvar. SPP mimo jiné ocenilo to, že Budějovický Budvar udržuje výrobu klasicky vařeného piva, je ekonomicky stabilní, polovinu produkce vyváží a jako jediný průmyslový pivovar v České republice stále používá pro výrobu všech druhů prémiového piva značky Budweiser Budvar výhradně sušený hlávkový chmel.„První místo nám udělili přímo zástupci spotřebitelů, a proto si ho velice vážíme. Vnímáme to jako ocenění dlouhodobé snahy o udržení originality našeho Českobudějovického piva, zachování tradičních výrobních postupů a také zvyšování věhlasu českého piva v zahraničí,“ říká Ing. Jiří Boček, ředitel Budějovického Budvaru.
V konkurenci celkem 268 nominovaných piv se letos prosadil i tmavý ležák značky Budweiser Budvar. V kategorii „Tmavé pivo roku“ získal druhé místo. Je to již devátá medaile od SPP od roku 2004, kdy byl tento ležák uveden na trh. Na kontě má tmavý ležák Budweiser Budvar i řadu mezinárodních ocenění, z nichž nejvýznamnější jsou dvě zlaté medaile v soutěži Monde Selection (roky 2010 a 2011) a především titul „World Best Lager“ udělený britským magazínem „Beers of the World“ v roce 2007. Vyrábí se ze čtyř druhů ječných sladů (českého, mnichovského, karamelového a praženého) a hlávkového žateckého chmele. Charakterizuje jej velmi tmavá barva, suchá, jemně hořká karamelová chuť bez dominance sladkosti a delikátní vůně po praženém sladu a kávě. Obsah alkoholu má 4,7% obj. Tmavý ležák Budweiser Budvar se kromě České republiky prodává i v dalších zemích, například v Německu, Rusku, Spojeném království nebo ve Finsku. V loňském roce dosáhl objem prodeje tohoto piva 29 000 hektolitrů, meziročně o 3% více.
O Sdružení přátel piva (SPP)
V současné době se SPP zabývá pivovarnictvím, chmelařstvím, sladovnictvím, pivovary, pivem a hospodami. Snaží se navazovat a udržovat vztahy se zahraničními subjekty podobného zaměření. Pořádá osvětové akce, usiluje o povznesení kultury pití piva i našeho pohostinství. Každoročně vyhlašuje a oceňuje nejlepší piva, pivovar, pivovarskou osobnost a uděluje i další ocenění. Má 1228 členů. Více informací o SPP najdete na www.pratelepiva.cz.